Sva hvala i zahvala pripadaju Uzvišenom Allahu, Gospodaru svih svjetova. Neka je salavat i selam na posljednjeg Božjeg poslanika, Božjeg miljenika, Muhammeda, sallallahu 'alejhi ve sellem.

            Draga braćo i poštovane sestre, cijenjene džematlije!

            Međusobna povezanost ljudskog roda dodatno je vidljiva u vremenima iskušenja. Situacija poput trenutne koja nam se događa prilika je da uvećamo međusobno razumijevanje. Ako promotrimo „kalendare“ najvećih svjetskih religija vidimo da ovih dana Židovi obilježavaju Pesah, kršćani (katolici, pravoslavci i protestanti) Uskrs/Vaskrs, a nama muslimanima uskoro stiže početak mjeseca ramazana. Ono što je zajedničko i što bi nas trebalo zbližiti je shvaćanje da svi osjećamo promjenu u načinima obilježavanja ovih posebnih dana u našim tradicijama. Donekle to možemo opisati i kao blagu zbunjenost vjerničkih srca. To je upravo osjećaj koji puni srce katolika dok gleda obraćanje pape Franje na praznom trgu sv. Petra, ili osjećaj koji je unutar srca muslimana dok gleda slike praznog Harem-i-šerifa u Mekki. Osjećaji su nam zajednički u ovim vremenima i razumijevanje toga podiže razinu solidarnosti unutar ljudskog bratstva.

            Ovakva situacija je prilika i test svakome od nas. U Kur'anu Časnom 16 puta je upotrijebljen izraz „ulu-l-elbab“, što označava one koji razumijevaju, koji su obdareni razumom, tj. one koji razumiju suštinu stvari. Kao primjer, možemo navesti kur'anski ajet iz sure Ali Imran, 183: U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene (ulu-l-elbab).

U razmišljanju o trenutnoj situaciji potrudimo se da prepoznamo znamenja (znakove) i budemo od onih koji razumiju suštinu stvari. Mi osjećamo ljubav prema mjesecu ramazanu, osjećamo radost kad se približava, volimo svoje teravije i mukabele u džamijama, volimo sehure i iftare u svojim kućama ili u zajednici, gradimo osjećaj vjerske i društvene odgovornosti kroz zekat i sadekatu-l-fitr, ali koja je to srž tih naših osjećaja i naše ljubavi?

Mjesec ramazan mjesec je Kur'ana. Iz tog bogatog izvora izvire bereket ramazana koji rezultira vjerničkim nastojanjima da obavi farz, a to je ramazanski post. Situacija u kojoj dočekujemo ramazan može nam koristiti da je osjetimo kao priliku i test svakome od nas, a to je odgovor na pitanje: Koliko ćemo se uspjeti približiti istinskoj srži ramazana? Srž ramazana su duhovni plodovi proučavanja kur'anskog teksta i duhovni plodovi posta.

Imamo jedinstvenu priliku da dođemo do suštine mjeseca ramazana, daleko od konzumerističkih prijetnji duhovnosti. U takvoj situaciji imamo jedinstvenu priliku da pokažemo svijest o drugima, brigu o našim institucijama i da pokažemo volju da iz ovog testa izađemo jači. Promjena načina kako provodimo mjesec ramazan doista je prilika svakome od nas da uradimo restart i da istinski razumijemo zašto dajemo sadekatu-l-fitr i zekat baš u ramazanu, koliko to znači nama samima i koliko to znači našoj zajednici koju činimo upravo mi, vjernici, muslimani.

Pogled na slike praznog Harem-i-šerifa ispunjavaju tugom. Zašto? Ne zbog Ka'be koja je na slici prelijepa kao uvijek, već zbog onoga što ne vidimo, a to su ljudi. Ta tuga koju osjećamo zbog praznine i naših džamija i mesdžida neka nam bude poticaj da osvijestimo važnost džem'ata, važnost zajednice i da budemo svjesni naše potrebe jednih za drugima.

Čuvajmo zdravlje jedni drugih, brinimo jedni o drugima, pratimo preporuke nadležnih tijela i pokažimo na taj način zrelost i odgovornost koji krase vjernika – muslimana.

Molim Allaha dž.š. da nam podari bereket u mjesecu ša'abanu i omogući nam da dočekamo ramazan. 

U Osijeku, 10.4.2020., / 17. ša'ban 1441. godine

Glavni imam MIZ Osijek,

mr. Senad ef. Hevešević